BEYOND THE HORIZON - BEIJINGDANCE/LDTX w Łodzi

Bilety na koncert BEYOND THE HORIZON - BEIJINGDANCE/LDTX w Łodzi - 03-06-2017

Koncert BEYOND THE HORIZON - BEIJINGDANCE/LDTX w Łodzi

różni wykonawcy

03.06.2017 19:00

Łódź(Łódzkie) - Teatr Wielki


Wieczór baletowy w dwóch częściach:

* Made in China
 
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Światła: LI Jun-long
Muzyka: Johann Sebastian Bach, Claude Debussy, Anda Union

Szli i patrzyli prosto w dal,
Marzyli o domu, który wciąż stał na brzegu.
Mijali kraje i ziemie pachnące zielenią.
Szli i płakali z radości.
Wracając do stron z czasów dzieciństwa.
 
Choreografia jest częścią projektu „Made in China – Dance on the Edge of Continents”, który otrzymał wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej oraz Instytutu Polskiego – Wydziału Kultury Ambasady Polskiej w Pekinie.
 

* Cold Arrow – Game of Go (Weiqi)
 
Choreografia: LI Han-zhong, MA Bo
Muzyka: David DARLING
Inscenizacja i światła: Godzilla TAN, LI Jun-long
Kostiumy: ZHAO Jia-pei, WANG Yan
 
Wszyscy jesteśmy jak w oblężonej twierdzy,
gdzie stale musimy dokonywać wyborów i walczyć.
Sposób naszego działania może być różny
i na tym właśnie polega cudowna równowaga świata.
 
David Darling, LI Han-zhong i MA Bo stworzyli dzieło pełne pasji i siły, gdzie tancerze poruszają się po kwadratach szachownicy, jak my poruszamy się wśród ludzi w codziennym życiu.
Pomimo upływu 10 lat od premiery spektakl pozostaje olśniewający i nadzwyczajny. Premiera Cold Arrow – Game of Go (Weiqi) miała miejsce w Pekinie 2006 roku. Ta nowoczesna choreografia jest bogata w elementy chińskiej symboliki i została wykorzystana do debiutu zespołu BeijingDance/LDTX.


***
Jacek Przybyłowicz − absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pedagogika baletu). W latach 1987-1991 był tancerzem Teatru Wielkiego w Warszawie. Już wówczas zadebiutował jako choreograf, przygotowując Negocjacje do muzyki Alessandro Marcella. Kompozycja została wyróżniona pierwszą nagrodą za choreografię oraz nagrodą za interpretację na II Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Łodzi. Negocjacje zostały także zaprezentowane na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie w trakcie VI Warszawskich Dni Baletu.
W roku 1991 wyjechał z Polski. W tym czasie występował z zespołami w Niemczech i w Izraelu. Przez wiele lat był związany z Kibbutz Contemporary Dance Company, jednym z najlepszych zespołów tańca współczesnego w Izraelu.
W latach 1994-2001 występował z KCDC na najbardziej prestiżowych festiwalach tańca współczesnego, odwiedzając ponad 50 krajów na całym świecie.
W 1997 roku występował z Batscheva Dance Company w spektaklu Kyr w choreografii Ohada Naharina w ramach Yair Shapiro Dance Price.
Pracując za granicą rozwijał zainteresowania choreograficzne, realizując m.in. Verlorenheit oraz Orient Express wystawiony w ramach Dance Extentions 2002 w Limassol na Cyprze. W tym samym czasie współpracował z Lambros Lambrou Dance Company, uczestnicząc w projekcie choreograficznym tego zespołu w Europie.
W roku 2002 powrócił do Polski, aby zrealizować Naszyjnik gołębicy (2003) w Polskim Teatrze Tańca pod dyrekcją Ewy Wycichowskiej. Rok później na zaproszenie Biennale de la Danse w Lyonie wystawił Barocco (2004). Dla Polskiego Teatru Tańca przygotował również Jesień –Nuembir (2008).
W ostatnich latach wystawił trzy balety dla Opery Narodowej w Warszawie: Kilka krótkich sekwencji, do którego projekcję video zrealizowała Katarzyna Kozyra, Alpha Kryonie Xe (2010) oraz III Symfonię Pieśń o nocy (w ramach wieczoru Szymanowski i taniec w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, 2006). W 2010 roku na galę tańca organizowaną w Rzymie przez UNESCO przygotował Sono nero. W roku 2012 zrealizował w Polskim Balecie Narodowym, pod dyrekcją Krzysztofa Pastora 6 skrzydeł aniołów.
Z zespołami Polskiego Teatru Tańca i Baletu Opery Narodowej prezentował swoje choreografie na wielu zagranicznych festiwalach tańca m.in. Bolzanodanza we Włoszech, Rencontres Choreographique de Cartage w Tunezji, Moscow Dance Festival w Rosji, Drugije Tancy na Ukrainie, European Dance Festival na Cyprze, Kassel Tanzfestival w Niemczech. Od 2008 roku realizuje swoje spektakle z zespołami w Czechach i w Hiszpanii.
Był współtwórcą cyklu popularyzatorsko-edukacyjnego Teren Tańca − Reinterpretacje, organizowanego wspólnie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2010 roku jest kuratorem odbywającej się w Teatrze Wielkim Poznańskiej Wiosny Baletowej. Od sezonu 2009/2010 do 2013/2014 był zastępcą dyrektora ds. baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

***
LI Han-Zhong – absolwent Beijing Dance Academy (kierunek – chiński taniec ludowy). Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w Guangdong Modern Dance Company w charakterze tancerza, asystenta i choreografa. W roku 1999 Willy TSAO zaproponował mu stanowisko wicedyrektora artystycznego Beijing Modern Dance Company. We wrześniu 2005 roku wraz z Willy TSAO założył zespół tańca współczesnego BeijingDance/LDTX. Od początku istnienia zespołu pełni w nim funkcję zastępcy dyrektora artystycznego.
Talent choreograficzny artysty został doceniony na całym świecie, co zaowocowało licznymi zaproszeniami do realizacji dzieł choreograficznych. LI stworzył ponad trzydzieści choreografii. Do najważniejszych należy zaliczyć: Sound of Heaven, All River Red, Undetermined Domain, Rear Light, The Bed Story and The Cold Arrow.
 
MA Bo – w 1991 roku ukończyła studia licencjackie na Wydziale chińskiego tańca etnicznego Beijing Dance Academy, a następnie została jego wykładowcą. W roku 1993 dołączyła do Guangdong Modern Dance Company, a w 1999 roku do BeijingDance/LDTX. W 2005 roku została członkiem-założycielem BeijingDance/LDTX. Tworzy własne choreografie (Variation of Red, Garden of Memory) oraz we współpracy z LI Han-Zhongiem (Undetermined Domain, All River Red, Rear Light and The Cold Arrow).


***
BEIJINGDANCE/LDTX (Lei Dong Tian Xia, co dosłownie tłumaczy się jako „burza grzmi we wszechświecie”) został założony we wrześniu 2005 roku. LDTX jest pierwszym oficjalnie zarejestrowanym, niezależnym, profesjonalnym zespołem tańca poza chińskim systemem państwowym. Pod dyrekcją artystyczną Willy’ego Tsao, najważniejszej osobistości tańca nowoczesnego w Chinach oraz Li Han-zhonga, zespół z dumą przedstawia bogaty repertuar oraz wybranych z całych Chin, doskonałych tancerzy o nieskazitelnej technice, odznaczających się kreatywnością i silną dyscypliną.
Celem zespołu jest stworzenie otwartej platformy dla artystów tańca współczesnego w Chinach oraz propagowanie koncepcji tańca nowoczesnego jako wieloaspektowej formy sztuki akcentującej indywidualność, nowoczesność i oryginalność każdego artysty.
LDTX oferuje bogaty repertuar w różnorodnym stylu i technikach, który prezentuje nieograniczoną kreatywność chińskich tancerzy i ukazuje dynamiczny rozwój chińskiej kultury w minionej dekadzie.
Pełniąc rolę kulturalnego ambasadora Chin zespół występuje gościnnie na pięciu kontynentach, spotykając się z entuzjastycznym odbiorem widzów z Algierii, Australii, Austrii, Kanady, Kostaryki, Francji, Niemiec, Izraela, Włoch, Korei, Łotwy, Meksyku, Polski, Szwecji, Szwajcarii, Tunezji i Stanów Zjednoczonych. W 2016 roku, zespół zaprezentował się po raz pierwszy polskiej publiczności.
Od 2008 roku zespół BeijingDance/LDTX jest organizatorem Beijing Contemporary Dance Festival (obecnie: Beijing Dance Festival). To artystyczne wydarzenie rozwinęło się w trwający dwa tygodnie, największy, najbardziej opiniotwórczy festiwal tańca nowoczesnego w Chinach.
LDTX dostrzega konieczność wspierania tańca współczesnego w Chinach. Poza dobrze wyposażonym teatrem i salą prób zespół utworzył także centrum treningowe, oferujące kursy tańca o różnym stopniu trudności, które są dostępne publicznie.
Realizując komercyjne projekty LDTX nawiązuje współpracę ze znanymi markami jak Cartier, Mercedes-Benz, Montblanc, Porsche.
Wychowując nowe pokolenia chińskich artystów, LDTX staje się platformą dla kreatywności i liderem ruchu propagującego kulturę współczesną i taniec nowoczesny.



Powiązane