Dzieła Antoniego Stolpe w Opolu

Koncert Dzieła Antoniego Stolpe w Opolu - 24-08-2013

Koncert Dzieła Antoniego Stolpe w Opolu

Mirosław Gąsieniec , Jacek Ropski , Marcin Misiak

24.08.2013 17:00

Opole(Opolskie) - Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera


24 sierpnia 2013 (sobota) godz. 17:00 Plenerowa scena klubowa /w razie niepogody Scena klubowa FO/

dr Mirosław Gąsieniec – fortepian

dr Jacek Ropski – skrzypce

dr Marcin Misiak – wiolonczela

Mirosław Gąsieniec – pianista i kompozytor. Zarówno studia pianistyczne jak i studia kompozytorskie ukończył z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. K. Lipiańskiego we Wrocławiu. W latach 1972-80 doskonalił swój kunszt kompozytorski pod kierunkiem Witolda Lutosławskiego jako stypendysta kompozytora, a w latach 1979 i 1980 jako pianista był dwukrotnie stypendystą Towarzystwa im. Fr. Chopina w Warszawie. Laureat krajowych i zagranicznych konkursów kompozytorskich tj.: Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski „Forum Młodych `77” Kraków (1977), Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Jeunesses musicales” pod przewodnictwem Henri Dutilleux Belgrad (1978), Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski przy festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” Stalowa Wola (1979) pod przewodnictwem K. Pendereckiego - III nagroda za utwór „Tryptyk” dla 11 wykonawców, utwór wydany został drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne Kraków (1984), Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski w Bad Orb w Niemczech (1981). Twórca muzyki fortepianowej m.in. Etiuda, Mazurek oraz wirtuozowskich opracowań utworów F. Liszta, E. Lieblinga, J. Straussa; muzyki kameralnej m.in. Metamorfozy, Tryptyk dla 11 wykonawców, Sinfonietta, Ostinato, Pieśni dziecięce, Capriccio, Dialogi, Trio fortepianowe, Kwintet fortepianowy; muzyki symfonicznej Toccata, muzyki filmowej oraz kilku dzieł oratoryjno-kantatowych: oratorium Helmuth James von Moltke (1992, CD 1993) inspirowane historycznym spotkaniem T. Mazowieckiego i H. Kohla w Krzyżowej w 1989r., kantata w stylu barokowym Święta Jadwiga Śląska (1993) powstała na zakończenie obchodów „Roku Jadwiżańskiego”, „Kantata Śląska - Tu się urodziłem” (1994) skomponowana na życzenie Dyrektora Filharmonii Nowojorskiej Maestro Kurta Masura i przez niego prawykonana, kantata Najwyższy Dar Eucharystia skomponowana z okazji 46. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu, poemat Trostgedich skomponowany na zamówienie Neue Lausitzer Philharmonie w związku z obchodami 400-lecia urodzin niemieckiego poety barokowego Martina Opitza. W 2003r. skomponował Koncert Polski na trąbkę i orkiestrę smyczkową dedykowany Igorowi Cecocho - profesorowi Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Łodzi. W latach 1985-86 był współtwórcą i pianistą Wrocławskiego Tria Fortepianowego, które koncertowało w Polsce i za granicą we współpracy z Krajowym Biurem Koncertowym i Pagartem. W latach 90-tych utworzył razem z niemiecką pianistką L. Bertok duet fortepianowy, który występował w Polsce i Niemczech. W latach 1991-94 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich / Oddział we Wrocławiu i powołał cykl koncertów pod honorowym patronatem Prezydenta Wrocławia „Kompozytorskie Portrety”. Od 1991r. dyrektor artystyczny Międzynarodowego Śląskiego Festiwalu Muzycznego „Porozumienie”, od 2003r. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „EuroSilesia” w którego rozwój osobiście zaangażowany jest światowej sławy dyrygent Maestro Kurt Masur. W ramach tego festiwalu wystąpiła m.in. Filharmonia Lipska „Gewandhaus”(1996) oraz New York Philharmonic (2000), Orchestre National de France (2003), wszystkie te orkiestry pod dyrekcją Maestro Kurta Masura. Od 2001r. wiceprezes Towarzystwa im. Fr. Chopina we Wrocławiu, kierownik artystyczny festiwalu Forum Chopinowskie organizowanego od 1998r. we Wrocławiu oraz członek Komitetu Organizacyjnego budowy pomnika Fr. Chopina we Wrocławiu. Od 2004r. organizator i dyrektor Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich Maestro Kurta Masura we Wrocławiu. Od 2004r. Przewodniczący Rady Instytutu Kurta Masura utworzonego dzięki wieloletniej współpracy M. Gąsieńca z tym wybitnym dyrygentem. W 2000 roku nagrał płytę solową CD jako pianista z utworami Fr. Chopina i F. Liszta, w 2001 roku płytę CD wspólnie z K. A .Kulką z sonatami L. van Beethovena i J. Brahmsa, w 2003 roku nagrana została płyta CD z jego kompozycjami: Kantatą Św. Jan Boży i Św. Jadwiga Śląska w wykonaniu orkiestry i chóru Filharmonii Wrocławskiej z udziałem najwybitniejszego polskiego tenora Wiesława Ochmana. W 2007r. nagrał dwie płyty CD ze wszystkimi utworami fortepianowymi Antoniego Stolpego, przedwcześnie zmarłego kompozytora i pianisty polskiego drugiej połowy XIX w. W 1990r. za swoją działalność kompozytorską i pianistyczną został uhonorowany odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” przez Ministra Kultury a na 25-lecie swojej pracy artystycznej w 2000 roku został odznaczony „Srebrnym Krzyżem Zasługi” przez Prezydenta Polski. Obecnie na stałe związany z Katedrą Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Jacek Ropski

Jacek Ropski urodził się w 1981 roku w Gliwicach. Uczeń Antoniego Cofalika, Antje Weithaas w berlińskim Universitat der Kunste oraz Bartosza Bryły we wrocławskiej Akademii Muzycznej, którą ukończył z wyróżnieniem w roku 2005.
Jest zdobywcą nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych: w Katowicach, Sosnowcu, Wrocławiu, Krakowie, Elblągu, Poznaniu, Warszawie, Sankt-Petersburgu.
Był uczestnikiem Konkursu Wykonań Muzycznych w Genewie, Konkursu im. Georga Kulenkampfa w Kolonii, Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli, Konkursu im. Niccolo Paganiniego w Genui, finalistą Konkursu im. Maxa Rostala w Berlinie oraz półfinalistą Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Jako solista występował na wielu renomowanych festiwalach i koncertach zarówno w kraju, jak i zagranicą ( m. in. Schleswig-Holstein Musik Festival, Kammermusik Podium Braunschweig, Dni Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju, Mistrzowie Wiolinistyki w Zielonej Górze ). Występował z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Krakowskiej, Zabrzańskiej, Zielonogórskiej, Szczecińskiej, orkiestrą Filharmonii w Sankt-Petersburgu, Hamburger Symphoniker, Gliwicką oraz Raciborską Orkiestrą Kameralną, Kammerorchester Hannover a także z Orkiestrą Kameralną Filharmonii w Kirovogradzie.
Na potrzeby Programu II Polskiego Radia dokonał nagrania koncertu skrzypcowego Piotra Czajkowskiego z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Andrzeja Straszyńkiego.
Jako kameralista występował wspólnie z muzykami tej miary co Marina Jaszwili, Maria Szwajger-Kułakowska, Bartosz Bryła, Andrzej Tatarski czy Andrzej Bauer.
Był wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, laureatem nagrody Prezydenta Miasta Gliwice oraz laureatem plebiscytu na Człowieka Roku Ziemi Gliwickiej.
Od 2004 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Początkowo jako asystent-stażysta, obecnie w wyniku przeprowadzonego przewodu doktorskiego ( na którym publicznie wykonał cały cykl 24. Kaprysów Niccollo Paganiniego ) prowadzi własną klasę skrzypiec.

Marcin Misiak

Urodził się 1979 roku. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 6 lat w Podstawowej Szkole Muzycznej w Przemyślu. Wykształcenie średnie uzyskłą w klasie prof. Stanisława Firleja w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. Po ukończeniu Liceum z wyróżnieniem, rozpoczął studia we Wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, nadal pracując pod kierunkiem prof. Stanisława Firleja oraz prof. AM Urszuli Marciniec-Mazur.
W 2002 roku otrzymał zaproszenie na roczne stypendium naukowe w klasie prof. Eleonore Schoenfeld w Thornton School of Music – University of Southern California. Podczas pobytu zagrał dwa recitale w United University Church oraz współpracował z takimi orkiestrami jak: USC Thornton Chamber and Symphony Orchestra oraz Debut Symphony Orchestra. Ponadto uczestniczył z triem fortepianowym w mistrzowskich kursach muzyki kameralnej prowadzonych przez Menahema Presslera.
Po powrocie do kraju kontynuował studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz rozwijał działalność artystyczną poprzez nawiązanie współpracy z Dolnośląską Operą Wrocławską i Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum”. W latach 2004-2005 gościnnie występował w Berlinie z niemiecką orkiestrą Barock Orchester Berlin. W tym czasie znacznie wzbogacił swój repertuar solowy, kameralny i orkiestrowy.
Będąc studentem IV roku studiów magisterskich zakwalifikował się do II etapu I Międzynarodowego Konkursu na Wiolonczelę Solo w Katowicach. Występował również jako solista na wielu recitalach, m. in. w Łodzi, Katowicach, Bydgoszczy oraz w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W ramach I recitalu dyplomowego wystąpił z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej we Wrocławiu, wykonując Koncert wiolonczelowyop.33 Camille Saint-Saensa.
Marcin Misiak jest laureatem II nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej oraz II nagrody na Konkursie Małych Form Instrumentalnych w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Do sukcesów kameralnych należy zaliczyć zdobycie wyróżnienia I st. na IX Międzynarodowym Przeglądzie Zespołów Kameralnych, Jawor – 2007. Był uczestnikiem kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: prof. Lynn Harrella (USA), prof. Menahema Presslera (USA), prof. Stefana Popova (Bułgaria), prof. Kazimierza Michalika (Polska).
Na co dzień aktywnie współpracuje z wieloma orkiestrami w całej Polsce zarówno jako solista i kameralista. Przykładem tej działalności są m. in. koncerty solowe z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum”, Legnickiej Orkiestry Symfonicznej, Przemyskiej Orkiestry Kameralnej oraz recitale wiolonczelowe m. in. na Uniwersytecie Ostrawie, Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu, Łodzi, na Międzynarodowym Kursie Muzycznym im. Zenona Brzeskiego w Łańcucie, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Moderna” w Łodzi czy VIII Dolnośląski Festiwal Nauki we Wrocławiu (koncert inauguracyjny).
Obecnie na stałe współpracuje z Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” jako prowadzący grupy wiolonczel, realizując partie solowe i b.c. m. in.: w Cocerti Grossi A. Corellego, Czterech Porach Roku A. Vivadiego, Sonatach G. Rossiniego , „Stabat Mater“ J. Haydna, „Salve Regina“ G.F. Haendela. Jako muzyk orkiestry brał udział w koncertach w kraju i za granicą: Niemcy, Austria, Norwegia, Francja, Belgia, Czechy, jak również w nagraniach radiowych, telewizyjnych i płytowych.
W 2009 roku ukończył niestacjonarne studia III stopnia i otrzymał tytuł doktora sztuki. Obecnie jest zatrudniony jako wykładowca na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.


W programie: Dzieła Antoniego Stolpe