Magna Opera Sacra 2018 - Wolfgang Amadeusz Mozart – Requiem d-moll KV 626 w Zielonej Górze

Bilety na koncert Magna Opera Sacra 2018 - Wolfgang Amadeusz Mozart – Requiem d-moll KV 626 w Zielonej Górze - 07-10-2018

Koncert Magna Opera Sacra 2018 - Wolfgang Amadeusz Mozart – Requiem d-moll KV 626 w Zielonej Górze

różni wykonawcy

07.10.2018 19:00

Zielona Góra(Lubuskie) - Kościół pw. Najświętszego Zbawiciela


Magna Opera Sacra 2018
Wolfgang Amadeusz Mozart – Requiem d-moll KV 626
edycja: Richard Maunder

Kościół pw. Najświętszego Zbawiciela, Zielona Góra

Po wykonaniu oratorium Mesjasz J. F. Haendla oraz Pasji wg św. Jana i Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha,
a więc wielkich dzieł, które w Zielonej Górze prawdopodobnie nigdy nie zabrzmiały na instrumentach z epoki, sięgamy po jeden z najsłynniejszych utworów kantarowo-oratoryjnych wszechczasów – Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta. Ta wielkie dzieło wykonywane było w naszym mieście wielokrotnie. Dlaczego zatem znalazło się w programie cyklu Magna Opera Sacra, w ramach którego przybliżamy melomanom kompozycje, których jeszcze melomani w Zielonej Górze nie mieli okazji wysłuchać?
Są ku temu co najmniej dwa ważne powody, które sprawią, że tegoroczny projekt będzie unikalny.
 
Po pierwsze owiane legendą Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta to jedno z jego ostatnich dzieł, nad którym prace przerwała śmierć kompozytora. Arcytrudnego zadania dokończenia kompozycji, której pozostały zaledwie szkice, podjął się jeden z uczniów Mozarta, Franz Xaver Süssmayr. Wykonana przez niego praca pozwoliła wprawdzie na wykonanie dzieła, i choć jest to wersja dziś najbardziej znana, pozostawia ona jednak słuchaczom i muzykologom spory niedosyt. Dość łatwo odróżnić jest fragmenty uzupełnione lub wręcz całkowicie skomponowane przez Süssmayera, który wyraźnie ustępował talentem swojemu mistrzowi. Pozostał ponadto w zapiskach Mozarta szkic następującej po słynnym Lacrimosa fugi wieńczącej całą Sekwencję, której ukończenia Süssmayr się nie podjął, zamykając część zaledwie dwoma prostymi akordami. Te braki kilkukrotnie starano się uzupełnić dokomponowując brakujące fragmenty na nowo. Jednej z takich prób po gruntownych studiach nad twórczością Mozarta podjął się brytyjski muzykolog Richard Maunder. Naszym zdaniem wersja ta jest szczególnie warta zainteresowania zarówno z uwagi na wykonaną przez jej autora ogromną pracę naukową i osiągnięty efekt artystyczny. Tę właśnie wersję dzieła zamierzamy przedstawić zielonogórskiej publiczności.
Mimo, iż mozartowskie Requiem było wykonywane w Zielonej Górze wielokrotnie, będzie to kolejna premiera, jaką przygotowaliśmy w ramach cyklu Magna Opera Sacra.
 
Drugim ważnym elementem, który sprawia, że wydarzenie to będzie miało niezwykły charakter są instrumenty, które wezmą udział w koncercie.
Nasze projekty realizujemy z udziałem znakomitej orkiestry Arte dei Suonatori, grającej na kopiach instrumentów z epoki. Mozart napisał swoje Requiem na orkiestrę, w której składzie znalazły się rożki basetowe. Instrument ten, popularny w czasach Mozarta, został niemal całkowicie zapomniany. Dziś orkiestry filharmoniczne korzystające ze współczesnego instrumentarium rożki basetowe zastępują klarnetami.
Instrument ten zobaczyć na żywo można dziś niezwykle rzadko. Nasz koncert będzie taką wyjątkową okazją. Pragnąc zaprezentować słuchaczom niezwykłe instrumentarium postanowiliśmy rozszerzyć program koncertu jeszcze o dzieła z udziałem instrumentu, który nieczęsto można spotkać na naszych estradach, a mianowicie pianoforte, przodka dzisiejszego fortepianu. Na kopii takiego właśnie instrumentu, na którym grano w czasach Mozarta wykonany zostanie jego Kwartet g‑moll oraz niezwykle dramatyczna Fantazja c-moll. Tych utworów na kopiach instrumentów lubuska publiczność także jeszcze nie miała okazji wysłuchać.
 
Zarówno zatem piękna, a mało znana wersja słynnego arcydzieła W. A. Mozarta, jak i instrumentarium, na którym zabrzmią jego utwory sprawiają, że kolejny projekt w ramach cyklu Magna Opera Sacra będzie miał całkowicie wyjątkowy charakter.


Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Fantazja c-moll KV 475
Kwartet fortepianowy g-moll KV 478
Requiem d-moll KV 626 (edycja: Richard Maunder, Oxford)

Wykonawcy:
Katarzyna Drogosz – pianoforte
Ewa Golińska – skrzypce
Natalia Reichert – altówka
Maciej Łukaszuk – wiolonczela
Marzena Michałowska – sopran
Bogumiła Tarasiewicz – mezzosopran
Karol Kozłowski – tenor
Maciej Straburzyński – bas

Chór Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus humanus”

Orkiestra barokowa „Arte dei Suonatori”

Bogumiła Tarasiewicz – konsultacja wokalna
Bartłomiej Stankowiak – dyrygent

Bilety:
40,00 zł - normalny
30,00 zł - ulgowy

Bilety ulgowe przysługują emerytom, rencistom, uczniom i studentom do 26 lat za okazaniem legitymacji.



Powiązane