MISTRZOWSKIE WYKONANIA w Jeleniej Górze


Wojciech Rodek – dyrygent
Clare Hammond (Wielka Brytania) – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
***
Josef Mysliveček – Koncert fortepianowy nr 1 B-dur
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy d-moll KV 466
Ludwig van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 Pastoralna
MISTRZOWSKIE WYKONANIA
Jeden z najsłynniejszych koncertów fortepianowych Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz koncert fortepianowy B-dur przyjaciela wiedeńskiego geniusza Josefa Myslivečka to piątkowy repertuar brytyjskiej pianistki Clare Hammond. To o Clare Hamoond pisał The Guardian: “jej gra zachwyca olśniewającą techniką, a jednocześnie jest pełna poetyckiego spokoju”. Zapalona propagatorka muzyki dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku, Hammond łączy doskonałą technikę i wirtuozowski wigor na estradzie z troską o stylistyczną jedność i precyzję w wydobyciu detali. Dzięki tym zaletom z łatwością podejmuje się wykonania wymagającego perfekcji koncertu fortepianowego d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Niebywałą ciekawostką będzie wykonanie koncertu fortepianowego B-dur, nr 1 Josefa Myslivečka, czeskiego kompozytora XVIII wieku. Przez ponad dekadę był on znanym i cenionym w Europie kompozytorem. Koncertował m.in. we Włoszech, Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii czy Austrii. Odwiedzając w roku 1770 Bolonię poznał Wolfganga Amadeusa Mozarta. Tak w liście do domu Mozart opisywał później czeskiego kompozytora: „Emanuje od niego ogień, duch i żywotność”. Znajomość Myślivečka z Mozartem znalazła odzwierciedlenie w stylu tworzenia, co widać zwłaszcza w Oratorium „Abramo e Isacco”, które mylnie przypisywano Mozartowi. Sam koncert fortepianowy nie jest grywany dziś zbyt często, a jego ponowne odkrycie możemy zawdzięczać właśnie Clare Hammond.
Orkiestrę Filharmonii Dolnośląskiej poprowadzi znany i ceniony na scenach całej Polski Wojciech Rodek. Orkiestra pod jego batutą zagra jedyną programową pozycję Ludwiga van Beethovena – VI Symfonię F-dur, op. 68. Choć w beethovenowskiej Symfonii Pastoralnej odnajdujemy dosłowne odgłosy przyrody, nie jest to uprawianie malarstwa dźwiękowego, a próba oddania uczuć towarzyszących człowiekowi, który wybiera się na wieś w poszukiwaniu ciszy i spokoju ducha. Nurt ten odbiega już od założeń klasycznego Wiednia kierujac się nieuchronnie w stronę romantyzmu.