Monteverdi - Vespro della Beata Vergine: Simon-Pierre Bestion i La Tempete w Bielsku-Białej

Bilety na koncert Monteverdi - Vespro della Beata Vergine: Simon-Pierre Bestion i La Tempete w Bielsku-Białej - 29-03-2024

Koncert Monteverdi - Vespro della Beata Vergine: Simon-Pierre Bestion i La Tempete w Bielsku-Białej

różni wykonawcy

29.03.2024 19:00

Bielsko-Biała(Śląskie) - Cavatina Hall


Gdzie tradycja spotyka awangardę. Odkryj unikalne brzmienie wczesnobarokowego arcydzieła Claudio Monteverdiego, „Vespro della Beata Vergine” w interpretacji zespołu La Tempête.

Wczesnobarokowe dzieło Claudio Monteverdiego „Vespro della Beata Vergine” wydane w 1610 r. to utwór – kamień milowy w historii muzyki. Nieszpory zostały wydane w jednym zbiorze z ultrakonserwatywnym jak na owe czasy, utworem Missa In illo tempore. W samym zbiorze mamy do czynienia z ogromnym kontrastem: Vespro, to utwór łamiący wszelkie dotychczasowe konwencje muzyki sakralnej, awangardowy, zaś Missa In illo tempore, to żywy pomnik dawnej polifonii sakralnej.

Vespro przenoszą słuchaczy prosto do autentycznego świata, w którym tworzył Monteverdi. Chór o pełnym brzemieniu i orkiestra bogata kolorystycznie to tylko zapowiedź wielkiej, muzycznej uczty. Nieszpory, będące formą nabożeństwa wieczornego, odprawianego o zachodzie słońca uzyskają w wykonaniu La Tempête niepowtarzalnego wymiaru.

Autor tej nietypowej interpretacji dzieła Monteverdiego Simon-Pierre Bestion, dokonał nieszablowych wyborów zwłaszcza jeśli chodzi o skład orkiestry, który wzbogacił o instrumenty z różnych kultur, m.in. o serpent (instrument dęty) i chitarrone (rodzaj lutni). W nieszporach bardzo nietypowa jest także kolorystyka głosów. Bestion dodał fauxbourdons, czyli proste improwizowane pieśni wywodzące się z tradycji ludowej. Nawiązuje również do tradycji polifonii ustnej, wciąż żywej na Korsyce, Sardynii czy w Gruzji.

Zespół La Tempête zaczerpnął inspiracji z bogatej historii muzycznej XVII wiecznej Wenecji. To daje dość realistyczny obraz tego, jaka praktyka muzyczna była popularna w połowie XVII wieku na całym obszarze Morza Śródziemnego: z jednej strony monodyczne śpiewy religijne, z drugiej praktyka niemal improwizowanej polifonii popularna w kościołach i wreszcie bardziej wyuczona i koncertowa forma pisania Monteverdiego inspirującego się tymi praktykami.

Program:
Claudio Monteverdi 1567 – 1643
Vespro della Beata vergine (1610)

  1. Faux-bourdon: Domine ad adjuvandum me *
  2. Toccata et Domine ad adjuvandum me
  3. Antifoon: Gaudeamus **
    4.Dixit dominus
  4. Nigra sum
  5. Antifoon: Diffusa est gratia **
  6. Laudate pueri
  7. Pulchra es
  8. Antifoon: Tota pulchra es **
  9. Faux-bourdon: Laetatus sum *
  10. Laetatus sum
  11. Duo seraphim
  12. Antifoon: Recordare virgo mater *
    14.Faux-bourdon: Nisi Dominus
  13. Nisi Dominus
  14. Ricercar sopra Sancta Maria (Frescobaldi)
  15. Audi caelum
  16. Antifoon: Felix es sacra virgo **
  17. Faux-bourdon: Lauda Jerusalem *
  18. Lauda Jerusalem
  19. Antifoon: Assumpta est Maria **
  20. Sonata sopra Sancta Maria
  21. Ave maris stella
  22. Magnificat

Wykonawcy:
Simon-Pierre Bestion – dyrygent, koncepcja, aranżacje
26 śpiewaków
22 instrumentalistów



Powiązane