Festiwal Goldbergowski: Koelner Akademie

Bilety na Festiwal Goldbergowski: Koelner Akademie

Festiwal Goldbergowski: Koelner Akademie

Die Koelner Akademie

28.08.2016 17:00

Gdańsk(Pomorskie) - Kościół św. Trójcy


Koelner Akademie


DIE KÖLNER AKADEMIE – w repertuarze zespołu są utwory od XVII do XXI wieku, które prezentowane są zarówno na współczesnych jak i dawnych instrumentach, z udziałem renomowanych gościnnych artystów. Zespół przygotowuj swoje interpretacje z założeniem jak najwierniejszego oddania intencji kompozytora, sięgając po wydania urtextowe i  wykorzystując informacje dotyczące stylowego wykonawstwa, uwzględniające m.in. liczbę zaangażowanych w wykonanie muzyków.

Wiele koncertów Kölner Akademie było transmitowanych lub nagrywanych przez stacje radiowe i telewizyjne. Pierwsza płyta orkiestry z Pasją wg św. Mateusza Johana Valentina Medera otrzymała 5 gwiazdek w ocenie pism Fonoforum (Niemcy), Goldberg (Hiszpania) oraz Record Geijsitsu (Japonia). Prócz tego zyskała świetne opinie w magazynach Early Music (Wielka Brytania) oraz Fanfare (Stany Zjednoczone). Kolejnym cenionym projektem była seria piętnastu płyt „Zapomniane Skarby”, zarejestrowanych przez ARS Produktion. Die Kölner Akademie zarejestrowała także wiele światowych premier dla wydawnictwa CPO, w tym światową premierę Pasji św. Marka J. S. Bacha w rekonstrukcji Glöckner/Hellmann dla wydawnictwa Carus. Jesienią 2009 r. orkiestra rozpoczęła rejestrację wszystkich koncertów fortepianowych Mozarta z Ronaldem Brautigamem dla wytwórni BIS. Łącznie zespół nagrał ponad 40 płyt CD dla wytwórni CPO oraz ARS Produktion. Album z Das Größte Kind Johanna Matthesona otrzymał nagrodę Echo Klassik, natomiast płyta z symfoniami Bernharda Romberga nagrodę Supersonic.


Michael Alexander Willens – kierownik artystyczny Die Kölner Akademie

Absolwent klasy dyrygentury Johna Nelsona w Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Uczęszczał także na zajęcia do Leonarda Bernsteina na Tanglewood oraz pobierał nauki z zakresu dyrygentury chóralnej u Paula Vorwerka. Dzięki swemu ogromnemu doświadczeniu, posiada szeroką wiedzę o wykonawstwie stylów muzycznych, począwszy od baroku, przez muzykę klasyczną, romantyczną, współczesną, na jazzie i muzyce pop skończywszy. Willens dyrygował w najważniejszych salach koncertowych Europy, Azji, Ameryki Południowej i Stanach Zjednoczonych, za każdym razem spotykając się z uznaniem krytyki i publiczności. Oprócz standardowego repertuaru, Willens prowadzi wykonania utworów mniej znanych współczesnych kompozytorów amerykańskich. Dyrygował licznymi światowymi premierami, wiele z nich było transmitowanych przez radio lub telewizję, bądź nagrywanych. Dyrygent prowadzi także ożywioną działalność w obszarze odkrywania utworów muzyki dawnej, rejestrując do tej pory ponad 50 płyt z kompozycjami minionych epok. Wiele z tych albumów otrzymało nominacje lub prestiżowe nagrody, a także przychylność krytyki muzycznej. Michael Willens jako dyrygent gościnny współpracował z orkiestrami z Niemiec, Polski, Holandii, Brazylii i Izraela.


Hannah Herfurtner – sopran

Urodzona w Monachium, Hanna Herfurtner rozpoczęła edukację pod kierunkiem niemieckiego bass-barytonu Thomasa Groppera. Studia wokalne odbyła w klasie Bernharda Jäger-Böhm w Stuttgarcie i Julie Kaufmann w  Universität der Künste Berlin, gdzie uczęszczała na zajęcia prowadzone przez Axela Bauni i Erica Schneidera.

Jest laureatką pierwszej nagrody w konkursie wokalnym “Das Lied” w Berlinie w 2009 roku, oraz zajęła trzecie miejsce w pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Opery Barokowej Pietro Antonio Cesti w 2010. W 2009 roku artystka zadebiutowała w Berlinie jako Tytania w Midsummer Night’s Dream Brittena, jak również podczas Ruhr Triennale jako Virgin/Solo Głos w Mosses und Aron Schönberga. Zagrała także w Berlinie i Bad Hersfeld partię Adele w Zemście nietoperza Straussa, La Musica w Orfeuszu Monteverdiego, Mme Silberklang w Impresario Mozarta oraz w światowej premierze Wandern autorstwa Baron/Eck/Rühe, a takze w niemieckiej premierze dzieła Claude Viviera Kopernikus: Rituel de la Mort. Pod artystyczną dyrekcją kompozytora Hansa Wernera Henze’a zagrała tytułową rolę w światowej premierze Gisela! or: The Strange and Memorable Ways of Happiness, podczas Ruhr Triennale w 2010 roku. W tym samym roku odbyła turnee po Niemczech z Carminą Burana Orffa i wystąpiła w Jeanne d’Arc au bûcher Honeggera w Konstancji. Renomowany magazyn Opernwelt nazwał Hannę Herfurtner „młodą artystką godną uwagi”. W 2011 roku podczas Festiwalu w Salzburgu występowała w Die Frau ohne Schatten Straussa pod batutą Christiana Thielemanna. Następnie zagrała tytułową rolę w nowej produkcji Wolfa-Ferrari pt. Aschenputtel w Staatsoper w Berlinie i wystąpiła na festiwalu Resonanzen w Wiedniu wykonując Kantaty Bacha. W tym samym roku zaproszona została także na festiwal Heidelberger Frühling w Niemczech.


Lothar Blum – tenor, Ewangelista

Lothar Blum uczył się śpiewu w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie pod kierunkiem Brigitte Dürrler. Kształcił się także na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Petera Schreiera, Kurta Equiluza i zespół The Hilliard Ensemble.

Jego głównym nurtem zainteresowań są wykonania nieszporów, pasji i oratoriów w różnych stylach muzycznych począwszy od Monteverdiego aż po Mendelssohna. Jego repertuar obejmuje wirtuozowskie arie z utworów Händla i Bacha, jak również partie Ewangelistów z pasji. Lothar Blum występował w spektaklach operowych zarówno barokowych jak i dwudziestowiecznych.

Lothar Blum współpracował między innymi z takimi artystami jak James Conlon, Kai Johannsen, Hermann Max, Peter Neumann, Andreas Spering, Christoph Spering i Arvo Pärt. Efektem tej współpracy jest kilka archiwalnych rejestracji radiowych i telewizyjnych.

Artysta często występuje gościnnie w Schloßtheater Moers i w Schauspielhaus w Düsseldorfie. Regularnie śpiewa z Musica Fiata/La Capella Ducal prowadzoną przez Rolanda Wilsona. Śpiewał także z Gesualdo Consort Amsterdam prowadzonym przez Harry van der Kampa oraz podczas festiwali: Tage Alter Musik w Herne,  Thüringer Bachwochen, Schumann-Fest Zwickau, Festival Alte Musik Knechtsteden, Brühler Schlosskonzerte i Händel-Festspiele w Göttingen.


Raimonds Spogis – bas, Jezus

Uty Spreckelsen w Münster, Prof. Dr. Williama Workmana w Hamburgu i Prof. Klausa-Dietera Kerna w Karlsruhe. Jest absolwentem Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, którą ukończył z wyróżnieniem. Naukę kontynuował w Institut für Musiktheater, w Staatliche Hochschule für Musik w Karlsruhe, w której uzyskał dyplom ze śpiewu operowego.

Spogis występował m.in w Izraelu oraz w wielu europejskich miastach podczas takich festiwali jak: Tage für Alte Musik Herne, MDR-Musiksommer, Rossini in Wildbad, Festival d’Ile de France, Göttinger Händelfestspiele. Współpracuje z dyrygentami światowej sławy, m.in. z Maxem Pommerem, Sir Davidem Willcocksem, Jean-Claude Malgoirem, Gérardem Lesnem, Ivorem Boltonem i Thomasem Hengelbrockem. Jego bogaty repertuar był wielokrotnie nagrywany i prezentowany w audycjach radiowych.

Raimonds Spogis występował w teatrach operowych Niemiec i Francji, wykonując partie w m.in w  Figaro Rossiniego w Theater der Stadt Koblenz, Papageno w Atelier Lyrique de Tourcoing  i w Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Juniusa w Gwałacie na Lukrecji Brittena w operze w Rennes.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.